Közös történelem, A közös történelem összeköt | Demokrata
Tartalom
Közös történelem a román és a magyar középiskolai tankönyvekben Jelen dolgozat a magyar és a román középiskolai történelemtankönyvek összehasonlító elemzésére tesz kísérletet.
Kolozsvár utcáin sétálgatva a látogató lépten-nyomon szembesül a román és a magyar történelem csendes, de annál szívósabb versengésével. A "magyar" és a "román" múlt emlékei sűrűn váltogatják egymást, sőt, néha közvetlen közelről - ugyanannak a háznak a falán vagy ugyanazon a szobron - néznek farkasszemet egymással.
Időnként az a benyomásunk támadhat, mintha túl szeretnék harsogni egymást. Máskor az egyik a szó szoros értelmében felülírja, vagy átértelmezi a másikat - igazolva a két nép történelmének szétválaszthatatlanságát.
Ez a jelenség talán a város főterén a legszembetűnőbb, ahol szabályos szimbolikus adok-kapok folyik, immár lassan kilencven éve.
A tér máig megőrizte monarchiabeli hangulatát, amelyet a mindenkori román közös történelem különféleképpen próbál ellensúlyozni - kezdve a főtér nevével piaţa Unirii - azaz Egyesülés tér, utalás Erdély Romániával közös történelem egyesülésérefolytatva a közeli román vagy annak tartott emlékekkel a Mátyás-szobor előtti közös történelem ásatások, a memorandisták emlékműve a tér és a Bulevardul Eroilor sarkán, közös történelem az közös történelem középső részére áthelyezett, eredetileg a Mátyás-szoborral szemben álló capitoliumi farkas szobraegészen a Mátyás-szobron elhelyezett Iorga-idézetig és Gheorghe Funar egykori polgármester lassan múlófélben lévő nemzetiszínű tobzódásáig.
Ez a látványos rivalizálás azonban csak a külső megnyilvánulása egy évszázados játszmának, amelynek a tétje Erdély múltja, és amely máig hatással van az emberek életére - nem csupán Erdélyben.
A két történelem vetélkedése talán a történelemtankönyvek lapjain érhető a legjobban tetten, mivel azok mintegy sűrítve foglalják össze az aktuális nemzeti történelmet. A vizsgálat során elsősorban az egyes történelemkönyvek "közös" témáira - azaz a magyarokat és a románokat egyaránt érintő események ábrázolására - fókuszálunk, megpróbálva felvázolni a közös történelem kibontakozó két történelmi narratíva vonalát - a különbségekkel, párhuzamosságokkal és találkozásokkal együtt.
Míg a magyarországi középiskolások jelenleg négy éven át tanulnak történelmet - vegyesen az egyetemest és a magyart - Romániában egészen a es tanévig az egyetemes történelmet a középiskolák első három, míg a "románok történetét" a negyedik évfolyamon tanították, román nyelven.
A Egyrészt átalakult a tananyag - az első három évfolyamon továbbra is főleg az egyetemes történelmet oktatják, román közös történelem kibővítve, másrészt radikálisan átformálták a negyedikes tankönyvek anyagát. Az új rendszerben szakítottak a hagyományos, kronologikus tagolással, és öt nagy témakörbe rendezték az anyagot.
Ugyanakkor megnőtt az egyetemes történelem aránya is. Másik újdonságnak számít az az új törvénytervezet, amely lehetővé tenné, hogy a magyar tannyelvű iskolákban magyarul tanítsák a román történelmet is.
- A közös történelem nehéz öröksége | SZARKA | REGIO. Kisebbség Kultúra Politika Társadalom
- Nem hagyományos módszerek a térd ízületi gyulladás kezelésére
- Jakab György: A közös történelem széthordása | Történelemtanitás